Elkészültek a Duna-híd kiviteli tervei
2023-01-17 15:32:06

Tavalyi, utolsó lapszámunk kiadása után jelent meg a hír az országos sajtóban: a városunkban létesülő Duna-híd projektje újabb, igen fontos lépcsőfokhoz érkezett, hiszen nemrég elkészültek és már jóvá is hagyták a kiviteli terveket, vagyis, a megvalósítás soha nem látott közelségbe került.

A részletekről a Magyar Építők honlapja az alábbiakat írta:

A Mohács és Újmohács településrész között a Duna felett átívelő híd és a hozzá csatlakozó M6-os autópálya, valamint az 51. számú főút közötti úthálózat terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt. megbízásából készítette. A teljesítésbe bevont jelentősebb alvállalkozók a Főmterv ZRt. és az Uvaterv ZRt.

Amint a cikk rögzíti, ezzel oldódik a fővárosközpontú hálózat, összekötve a vidéki nagyvárosokat. A híd megépülése esetén a két városrész kapcsolata szorosabbá, a közlekedés gyorsabbá és egyszerűbbé válik, a komp használata megszűnhet. A tervezett híd azonban nemcsak Mohács város számára biztosítaná a dunai átkelés lehetőségét, hanem az ország úthálózati fejlesztésében is jelentős előrelépés, mivel kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között. Továbbá a távlati célok között a déli, országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként ugyancsak funkcionálhat, összekötve a sugár irányú gyorsforgalmi infrastruktúra elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait. A létrejövő úthálózati elem a déli, délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosít a folyón, így azoknak nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra elhelyezkedő, belterületen található bajai hídon áthajtani – olvashatjuk az összefoglalóban, amely arra is kitér: a beruházói kérésnek megfelelve a nyomvonalat a távlati 2x2 sávos kialakítás figyelembevételével tervezték meg. Az I. ütemben az útpálya alföldi oldali szakaszán az újmohácsi csomópontig 2x1 sávos, másodrendű főútként épül ki, biztosítva a távlati 2x2 sávra történő gyorsforgalmi úttá történő fejleszthetőség lehetőségét.

Az újmohácsi csomóponttól az M6-os autópálya csomópontjáig a tervezett útpálya 2x2 forgalmi sávos kialakítással épülhet meg 20 méteres koronaszélességgel. Az új nyomvonal az 57. számú főút része lesz, szelvényezése az 51. számú főúttól indul. A tervezéssel érintett szakasz az 51. számú főúttól az M6-os autópályáig húzódik és a 20+182 kilométerszelvényében keresztezi a Duna folyamot, annak 1448+238 kilométerszelvényében. A tervezett út érinti Csátalja, Sárhát, Mohács Újmohács városrészét, valamint Mohács, Lánycsók és Bácsfapuszta területeit. Az alföldi oldalon a geometriai kialakítás 110 km/h tervezési sebességnek megfelelő paraméterekkel tervezett. A kialakított geometriát a helyi igények, a mezőgazdasági területek, a vízfolyások és a természetvédelmi területek elhelyezkedése nagyban befolyásolták. A kialakított nyomvonal az érzékeny területek figyelembevételével, azok elkerülésével készült.

A tervezett Duna-hídon helyet kap egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán. A kerékpárút a helyi hivatásforgalmi kerékpározás, illetve a térség EuroVelo kerékpáros hálózat részévé válik. A tervezett biciklis pálya Mohács vasútállomástól a hídon át a balpart árvízvédelmi töltésén húzódó EuroVelo6 kerékpáros útvonalba való becsatlakozásig vezet. Az új kerékpáros nyomvonal az EuroVelo13 (másnéven Iron Curtain Trail) része, amely a volt vasfüggöny vonalán húzódik. A Duna-híd három darab azonos szerkezeti rendszerű, de különböző támaszközű, hálós elrendezésű, függesztőrudakkal tervezett acél ívhíd. Az ívhidakat kéttámaszú tartók sorozataként alakították ki. A hálós elrendezésű, úgynevezett network felfüggesztőrendszer esztétikus és gazdaságos megoldás, melyet a modern ívhidak esetében széles körben alkalmaznak.

Az egymást többször keresztező hálózatos ferde felfüggesztések a koncentrált terheket az ív hossza mentén hatékonyan elosztják, így az ívekben és a merevítőtartóban jelentősen kisebb nyomatéki igénybevételek keletkeznek, mint a klasszikus felfüggesztési rendszer alkalmazásával, így kisebb szelvényekből alakítható ki a hídszerkezet – olvashatjuk a szakmai honlapon. A tervezők úgy látják: a karcsú szerkezetek esztétikailag is kedvezőbbek, a tájképbe jobban illeszkednek. A lecsökkentett szerkezeti tömeg az alépítmények kialakításában szintén előnyös, míg a kisebb festendő felület a korrózióvédelem és összességében a híd fenntartásának szempontjából jelent előnyt. Az ívek egymás felé döntött kialakításúak, 14°-os dőlésszöggel. A két ívet a függesztőrendszerhez hasonló network rácsozású keresztkötés-rendszer kapcsolja össze, amelyet csőszelvények alkotnak.

A tervekről látványos videó is megtekinthető a www.magyarepito.hu honlapon.

A hídrendszer támaszkiosztásával elérték, hogy a támaszok fokozottan védett területre nem kerültek. A szerkezeti magasság 2,75 méter. Az acél pályalemezt a közút alatt trapézbordák támasztják alá. Az ívtartó magassága a pályaszint felett 37,62 méter. A kérdés már csak az, hogy mindezekből mikor lehet valóság, hiszen – amint azt dr. Hargitai János még decemberben a Mohácsi Újság.hu-nak hangsúlyozta – a kiviteli tervek feltétele a kivitelezésnek, de nem maga a kivitelezés.

Erről Lázár János építési és közlekedési miniszter decemberi, mohácsi fórumán így nyilatkozott:

– A kormány érvényben lévő döntése szerint Mohácsnál mintegy 170 milliárd forintból épül híd, rajta 2x2 sávos úttal. E beruházás előkészülete ugyan megvalósult, de a kivitelezést magát a jelen anyagi körülmények miatt el kellett halasztani.

A politikus reményét fejezte ki, hogy a térség fejlődését szolgáló fontos infrastrukturális fejlesztés folytatódhat a jövőben.

 

Fotó: Speciálterv ZRt.

Szerző | Mohácsi Önkormányzat
Elkészültek a Duna-híd kiviteli tervei
2023-01-17 15:32:06

title-https://mohacs.smartonkormanyzat.hu/data-files/app-hirek/273-1.jpg

Tavalyi, utolsó lapszámunk kiadása után jelent meg a hír az országos sajtóban: a városunkban létesülő Duna-híd projektje újabb, igen fontos lépcsőfokhoz érkezett, hiszen nemrég elkészültek és már jóvá is hagyták a kiviteli terveket, vagyis, a megvalósítás soha nem látott közelségbe került.

A részletekről a Magyar Építők honlapja az alábbiakat írta:

A Mohács és Újmohács településrész között a Duna felett átívelő híd és a hozzá csatlakozó M6-os autópálya, valamint az 51. számú főút közötti úthálózat terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt. megbízásából készítette. A teljesítésbe bevont jelentősebb alvállalkozók a Főmterv ZRt. és az Uvaterv ZRt.

Amint a cikk rögzíti, ezzel oldódik a fővárosközpontú hálózat, összekötve a vidéki nagyvárosokat. A híd megépülése esetén a két városrész kapcsolata szorosabbá, a közlekedés gyorsabbá és egyszerűbbé válik, a komp használata megszűnhet. A tervezett híd azonban nemcsak Mohács város számára biztosítaná a dunai átkelés lehetőségét, hanem az ország úthálózati fejlesztésében is jelentős előrelépés, mivel kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között. Továbbá a távlati célok között a déli, országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként ugyancsak funkcionálhat, összekötve a sugár irányú gyorsforgalmi infrastruktúra elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait. A létrejövő úthálózati elem a déli, délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosít a folyón, így azoknak nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra elhelyezkedő, belterületen található bajai hídon áthajtani – olvashatjuk az összefoglalóban, amely arra is kitér: a beruházói kérésnek megfelelve a nyomvonalat a távlati 2x2 sávos kialakítás figyelembevételével tervezték meg. Az I. ütemben az útpálya alföldi oldali szakaszán az újmohácsi csomópontig 2x1 sávos, másodrendű főútként épül ki, biztosítva a távlati 2x2 sávra történő gyorsforgalmi úttá történő fejleszthetőség lehetőségét.

Az újmohácsi csomóponttól az M6-os autópálya csomópontjáig a tervezett útpálya 2x2 forgalmi sávos kialakítással épülhet meg 20 méteres koronaszélességgel. Az új nyomvonal az 57. számú főút része lesz, szelvényezése az 51. számú főúttól indul. A tervezéssel érintett szakasz az 51. számú főúttól az M6-os autópályáig húzódik és a 20+182 kilométerszelvényében keresztezi a Duna folyamot, annak 1448+238 kilométerszelvényében. A tervezett út érinti Csátalja, Sárhát, Mohács Újmohács városrészét, valamint Mohács, Lánycsók és Bácsfapuszta területeit. Az alföldi oldalon a geometriai kialakítás 110 km/h tervezési sebességnek megfelelő paraméterekkel tervezett. A kialakított geometriát a helyi igények, a mezőgazdasági területek, a vízfolyások és a természetvédelmi területek elhelyezkedése nagyban befolyásolták. A kialakított nyomvonal az érzékeny területek figyelembevételével, azok elkerülésével készült.

A tervezett Duna-hídon helyet kap egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán. A kerékpárút a helyi hivatásforgalmi kerékpározás, illetve a térség EuroVelo kerékpáros hálózat részévé válik. A tervezett biciklis pálya Mohács vasútállomástól a hídon át a balpart árvízvédelmi töltésén húzódó EuroVelo6 kerékpáros útvonalba való becsatlakozásig vezet. Az új kerékpáros nyomvonal az EuroVelo13 (másnéven Iron Curtain Trail) része, amely a volt vasfüggöny vonalán húzódik. A Duna-híd három darab azonos szerkezeti rendszerű, de különböző támaszközű, hálós elrendezésű, függesztőrudakkal tervezett acél ívhíd. Az ívhidakat kéttámaszú tartók sorozataként alakították ki. A hálós elrendezésű, úgynevezett network felfüggesztőrendszer esztétikus és gazdaságos megoldás, melyet a modern ívhidak esetében széles körben alkalmaznak.

Az egymást többször keresztező hálózatos ferde felfüggesztések a koncentrált terheket az ív hossza mentén hatékonyan elosztják, így az ívekben és a merevítőtartóban jelentősen kisebb nyomatéki igénybevételek keletkeznek, mint a klasszikus felfüggesztési rendszer alkalmazásával, így kisebb szelvényekből alakítható ki a hídszerkezet – olvashatjuk a szakmai honlapon. A tervezők úgy látják: a karcsú szerkezetek esztétikailag is kedvezőbbek, a tájképbe jobban illeszkednek. A lecsökkentett szerkezeti tömeg az alépítmények kialakításában szintén előnyös, míg a kisebb festendő felület a korrózióvédelem és összességében a híd fenntartásának szempontjából jelent előnyt. Az ívek egymás felé döntött kialakításúak, 14°-os dőlésszöggel. A két ívet a függesztőrendszerhez hasonló network rácsozású keresztkötés-rendszer kapcsolja össze, amelyet csőszelvények alkotnak.

A tervekről látványos videó is megtekinthető a www.magyarepito.hu honlapon.

A hídrendszer támaszkiosztásával elérték, hogy a támaszok fokozottan védett területre nem kerültek. A szerkezeti magasság 2,75 méter. Az acél pályalemezt a közút alatt trapézbordák támasztják alá. Az ívtartó magassága a pályaszint felett 37,62 méter. A kérdés már csak az, hogy mindezekből mikor lehet valóság, hiszen – amint azt dr. Hargitai János még decemberben a Mohácsi Újság.hu-nak hangsúlyozta – a kiviteli tervek feltétele a kivitelezésnek, de nem maga a kivitelezés.

Erről Lázár János építési és közlekedési miniszter decemberi, mohácsi fórumán így nyilatkozott:

– A kormány érvényben lévő döntése szerint Mohácsnál mintegy 170 milliárd forintból épül híd, rajta 2x2 sávos úttal. E beruházás előkészülete ugyan megvalósult, de a kivitelezést magát a jelen anyagi körülmények miatt el kellett halasztani.

A politikus reményét fejezte ki, hogy a térség fejlődését szolgáló fontos infrastrukturális fejlesztés folytatódhat a jövőben.

 

Fotó: Speciálterv ZRt.

Szerző | Mohácsi Önkormányzat